چگونه مدارک گم شده خود را با کمک سایت شرکت ملی پست پیدا کنیم؟
1400/12/21 - 8791 - 0 -

اگر مدارک هویتی‌تان مانند کارت ملی و شناسنامه یا اشیا قیمتی همانند طلا، چک یا کیف‌تان گم یا به اصطلاح مفقود شده‌اند، بهتر است پیش از هر اقدامی سری به سامانه «مدیریت اطلاعات اشیا و مدارک پیدا شده» شرکت ملی پست بزنید. شما می‌توانید در این سامانه مورد مفقودی خود را در میان هزاران اسناد، مدارک، کارت و اشیا پیدا شده جستجو کنید.

در صورتی که خوش‌شانس باشید و شی گم شده شما را فردی پیدا و به پست تحویل داده باشد، در نتایج جستجوی این سامانه نمایش داده خواهد شد. به همین علت است که پشت کارت ملی، برخی از کارت‌های بانکی و سایر اسناد و مدارک از فرد یابنده خواسته شده تا آن را به درون صندوق پستی بیندازد یا به یکی از دفاتر پستی نزدیک تحویل دهد.

شناسنامه، گذرنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، اسناد مالکیت، کارت دانشجویی، کارت بانکی، انواع چک، انواع کیف، طلا و اشیا قیمتی و حتی خودرو و لوازم منزل از جمله مواردی هستند که امکان جستجوی آن‌ها در سامانه مذکور وجود دارد.

از همین روی در صورت مفقودی این موارد بهتر است پیش از هر گونه جستجو در اطراف خود یا اقدام برای تهیه المثنی، سری به سامانه «مدیریت اطلاعات اشیا و مدارک پیدا شده» شرکت پست بزنید. سپس از نوار بالای صفحه، گزینه «جستجوی پیدا شده‌ها» را انتخاب کنید.

حال به صفحه جدیدی منتقل شده که می‌توانید در آن مدارک و اسناد گم شده خود را براساس مشخصات فردی یا با کد ملی جستجو کنید.

در صورتی که مایلید براساس مشخصات فردی خود اقدام به جستجو کنید، بایستی نام، نام خانوادگی و نام پدر را وارد کنید.

در صورت تمایل برای جستجو با کد ملی نیز ابتدا گزینه مربوط به آن را انتخاب و سپس کد ملی خود را وارد کنید. توجه داشته باشید کیبورد شما در هنگام درج اعداد به زبان انگلیسی باشد و ارقام فارسی وارد نکنید.

سپس می‌توانید نوع شی پیدا شده را مشخص کنید. البته بهتر است گزینه «همه موارد» را انتخاب کنید تا اگر شی پیدا شده‌ای مرتبط با شما در سامانه ثبت شده باشد، یافت شود. در آخر گزینه «جستجو» را انتخاب کنید.

در صورتی که مورد مفقودی شما تحویل پست نشده باشد با پیغام «هیچ موردی یافت نشد» رو به رو خواهید شد. اما اگر خوش شانس باشید و موردی طبق مشخصات شما در سامانه موجود باشد، تاریخ یافتن، نوع مدرک و… به شما نمایش داده می‌شود.

سپس می‌توانید با انتخاب گزینه «نمایش محل نگهداری» از مکانی که شی مفقودی شما در آنجا نگهداری می‌شود، اطلاع یابید.

با انتخاب گزینه «نمایش محل نگهداری» به صفحه جدیدی منتقل می‌شوید که بایستی نام، نام خانوادگی و نام پدر را وارد و سپس روی «نمایش» کلیک کنید.

یکی از باگ‌های عجیب این سایت لزوم ثبت موارد خواسته شده با فونت عربی است. اگر حرف «ی» در نام، نام خانوادگی یا نام پدر شما وجود داشته باشد بایستی با حرف «ی» عربی ثبت شود؛ در غیر این صورت هیچ نتیجه‌ای نمایش داده نمی‌شود. برای راحتی کار نیز می‌توانید موارد نمایش داده شده در ستون صفحه قبلی را کپی و در مکان‌های خواسته شده جای‌گذاری کنید.

با درج صحیح موارد خواسته شده و انتخاب گزینه نمایش، محل نگهداری مدرک یافت شده نمایش داده می‌شود.

توجه داشته باشید هزینه پست هنگام تحویل شی یافته شده رقمی معقول است؛ از همین روی فریب برخی سودجویان برای پرداخت مبالغی بالای 50 هزار تومان جهت تحویل مورد یافت شده را نخورید.

          ثبت درخواست جستجو الکترونیک برای مدارک گم شده

یکی از امکانات دیگر این سامانه، ثبت درخواست جستجوی الکترونیکی است. شما با پرداخت 5 هزار تومان به ازای هر مورد مفقودی، می‌توانید درخواست جستجوی الکترونیک خود را ثبت کنید. در این حالت طی یک سال آینده هر زمان مورد مفقودی شما یافت شود، کارمندان شرکت پست با شما تماس خواهند گرفت و محل نگهداری آن را اطلاع رسانی خواهند کرد.

برای ثبت این درخواست کافی است از صفحه جستجو یافته شده‌ها، گزینه «ثبت درخواست جستجوی الکترونیک یکساله» را انتخاب کنید.

در این مرحله بایستی مشخصات هویتی، سکونتی و ارتباطی خود از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، شماره تلفن، استان و آدرس محل سکونت خود را ثبت کنید.

در صورتی که تمایل دارید آگهی مفقودی مدارک‌تان در روزنامه کثیرالانتشار چاپ شود می‌توانید از نوار پایین ستون اول گزینه بله را انتخاب کنید. در این حالت 25 هزار تومان دیگر نیز بایستی برای هزینه چاپ آگهی پرداخت کنید.

سپس از فهرست نمایش داده شده در ستون دوم، مورد یا موارد مفقودی که در جستجوی آن‌ها هستید را انتخاب و تیک‌شان را فعال کنید.

در صورتی که مورد مفقودی شما در ارتباط با وسائط نقلیه همانند خودرو یا موتور سیکلت است بایستی نوع مدرک مفقودی و اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه خود را در ستون سوم مشخص کنید. در نهایت نیز روی «ثبت» کلیک کنید.

حال درخواست شما ثبت شده و شماره پیگیری آن نمایش داده خواهد شد. جهت نهایی شدن درخواست خود بایستی رو گزینه «جهت پرداخت آنلاین….» کلیک و هزینه 5 هزار تومانی درخواست ثبت آگهی را پرداخت کنید.