اپل با حذف شارژر و هدفون از جعبه‌های آیفون ۶٫۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی کرده است
1400/12/23 - 8512 - 0 -

براساس گزارشی جدید، اپل با حذف هدفون و شارژر از جعبه‌ی آیفون‌های خود، مبلغ هنگفتی درحدود ۶٫۵ میلیارد دلار در هزینه‌هایش صرفه‌جویی کرده است.

وقتی مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای خبرهای مرتبط با اپل، ژوئن ۲۰۲۰ اعلام کرد که این شرکت قصد دارد شارژر و هدفون را از جعبه‌ی آیفون حذف کند، بسیاری از کاربران از این اقدام متحیر شدند. اپل اعلام کرد این اقدام به‌منظور حفاظت از محیط‌زیست انجام شده است. همچنین، اشاره کرد با کاهش ابعاد جعبه‌ی آیفون‌ها، اکنون در هر پالت حمل‌نقل مخصوص این محصول، می‌توان ۷۰ درصد دستگاه بیشتری قرار داد.

به‌گزارش فون‌آرنا، قرار‌دادن جعبه‌های بیشتر روی یک پالت حمل‌ونقل به اپل اجازه می‌دهد که تعداد بیشتری گوشی را در یک زمان برای کاربران ارسال کند و درنتیجه، استفاده از جعبه‌های کوچک‌تر باعث خواهد شد انتشار کربن به‌طور سالانه تا دو‌میلیون تن کاهش یابد. در مقام مقایسه، می‌توان گفت با خروج پانصدهزار خودرو از جاده نیز دومیلیون تن کربن کمتری در سال تولید خواهد شد.

بااین‌حال، همه‌ بر این‌ باور نیستند که حدف شارژ و هدفون از جعبه‌ی آیفون فقط برای کمک به حفظ محیط‌زیست انجام شده باشد. این عده اعتقاد دارند دلیل سبز اپل برای این اقدام، درواقع به رنگ پول مرتبط است. شایان ذکر است که مدتی بعد شرکت‌های دیگری مثل سامسونگ نیز شارژر را از جعبه‌ی گوشی‌هایشان حذف کردند.

مینگ‌چی کو متوجه شد که اپل قصد دارد با عرضه‌ی آیفون ۱۲، شارژ را از جعبه‌ی این محصول حذف کند. سؤال این‌ است که آیا اپل تصمیم گرفته است هزینه‌های اضافه‌ ازجمله مودم 5G و سایر قطعات را با حذف شارژر و هدفون از جعبه‌ی این گوشی تأمین کند؟

به‌گزارش دیلی‌میل، اپل با حذف شارژر و هدفون از جعبه‌ی آیفون، درمجموع ۵ میلیارد پوند (معادل ۶٫۵ میلیارد دلار) صرفه‌جویی کرده است؛ البته این شرکت با حذف لوازم جانبی از جعبه‌ی آیفون، قیمت این گوشی را کاهش نداد. بسیاری از خریدارانی که به‌دنبال استفاده از فناوری شارژ سریع در آیفون خود بودند، فقط آداپتورهای ۵ واتی را دراختیار داشتند که در جعبه‌ی مدل‌های قدیمی‌تر عرضه می‌شد؛ به‌همین‌دلیل، این دسته از کاربران مجبور شدند ۱۹ دلار برای خرید شارژر ۲۰ واتی و ۱۹ دلار دیگر برای خرید هدفون هزینه کنند.

بدین‌ترتیب، اگر مشتریان اپل بخواهند هدفون و شارژر مناسب گوشی خود را نیز بخرند، باید علاوه‌بر قیمت دستگاه، ۳۸ دلار دیگر پرداخت کنند. با درنظرگرفتن اینکه اپل هرسال میلیون‌ها دستگاه آیفون می‌فروشد، پرداخت این هزینه‌های اضافه مطمئناً پول زیادی را روانه‌ی خزانه‌ی شرکت مستقر در کوپرتینو می‌کند.

علاوه‌براین، کاهش ابعاد جعبه‌ی آیفون و امکان قراردادن ۷۰ درصد دستگاه بیشتر روی هر پالت به اپل کمک می‌کند تا هزینه‌های حمل‌ونقل خود را تا ۴۰ درصد کاهش دهد که این امر به کوپرتینویی‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند قیمت گوشی‌های آیفون را برای مصرف‌کننده‌ی نهایی کاهش دهند. برخی تحلیلگران محاسبه کرده‌اند که اپل با این تغییرات، از فروش هر آیفون مبلغ ۳۵ دلار پس‌انداز می‌کند؛ اما هیچ کاهش قیمتی را روی مدل‌های آیفون شاهد نبوده‌ایم.

با‌‌توجه‌‌به آنچه گفتیم، خریداران آیفون نه‌تنها از استراتژی اپل در عرضه‌ی آیفون‌های اخیر خود هیچ پولی پس‌انداز نکرده‌اند؛ بلکه مجبور شده‌اند برای خرید یا جایگزینی لوازم‌ جانبی موردنیاز خود، هزینه‌ی اضافه پرداخت کنند.

درپایان، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که صرفه‌جویی ۶٫۵ میلیارد دلاری اپل از حذف شارژر و هدفون از جعبه‌ی آیفون، باعث افزایش مستقیم سود این شرکت و افزایش ارزش سهام آن شده است.