قابلیت آرشیو اندروید تا ۶۰ درصد حجم برنامه‌های بلااستفاده را کاهش می‌دهد

گوگل در حال توسعه‌ی قابلیتی برای اندروید است که با حذف جزئی برنامه‌های بلااستفاده، تا ۶۰ درصد فضای اشغال‌شده‌ی آن‌ها را تا زمان اجرای دوباره آزاد می‌کند.

 

گوگل ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ با انتشار پستی در وبلاگ توسعه‌‌دهندگان اندروید، قابلیتی به نام آرشیو را معرفی کرد که هنوز در دست توسعه‌ است و بعد از انتشار به توسعه‌دهنگان اجازه می‌دهد امکان آرشیوشدن را در برنامه‌های خود اضافه کنند. با این اقدام، بخشی از فضای اشغال‌شده‌ی این برنامه‌ها هنگامی که برای مدت طولانی استفاده نشوند، آزاد می‌شود و حجم برنامه‌های بلااستفاده تا حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

به‌گزارش Verge، درواقع قابلیت آرشیو نوع جدیدی از فایل‌های APK ایجاد می‌کند که «APK آرشیوی» نامیده می‌شوند و اندازه‌ی بسیار کوچک‌تری از APK اصلی دارند. این فایل‌ها داده‌های مربوط به کاربر را فشرده‌سازی و ذخیره می‌کنند و در زمان فراخوانی دوباره‌ی اطلاعات، به‌اندازه‌ی اولیه‌ی خود برگردانده می‌شوند. قابلیت آرشیو با انتشار Bundletool 1.10 ‌دردسترس توسعه‌دهندگان اندرویدی قرار می‌گیرد؛ بااین‌حال، این قابلیت تا زمان عرضه‌ی عمومی، به‌درستی عمل نخواهد کرد. توسعه‌دهندگان می‌توانند انتخاب کنند که از قابلیت گفته‌شده برای توسعه‌ی برنامه‌های خود استفاده نکنند.

هنوز جزئیاتی از نحوه‌ی نمایش این قابلیت در اندروید منتشر نشده است،؛ اما احتمال می‌رود که قابلیت آرشیو، با نگه‌داشتن انگشت روی آیکون برنامه‌ها، درکنار گزینه‌ی حذف برنامه نمایان شود. در کل، چنین قابلیتی برای افرادی کاربردی به‌نظر می‌رسد که از برخی برنامه‌های اندرویدی خود استفاده نمی‌کنند و از طرفی هم نمی‌خواهند این برنامه‌ها را از دستگاهشان حذف کنند؛ اما درعین‌حال به فضای بیشتری نیاز دارند.

notification box