نقش فناوری در حفاظت از سالمندان

1400/12/21 - 589 - 0 - آی تی کالا
نقش فناوری در حفاظت از سالمندان

در این گزارش به فناوری‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانند عصای دست افراد در دوره پیری باشند.

بازی Wordle در بین افراد در هر سنی به محبوبیت بین المللی تبدیل شده است. هر روز، یک کلمه پنج حرفی جدید برای حدس زدن وجود دارد برخی افراد آن را در سه مرحله و برخی دیگر حداکثر طی شش تلاش حدس می‌زنند. این بازی که اخیراً توسط نیویورک تایمز خریداری شده است، به قدری محبوب است که افراد، گروه‌های چت با دوستان و خانواده خود ایجاد کرده‌اند تا نتایج خود را به اشتراک بگذارند. این یک بازی فکری سرگرم کننده است و هیچ کس بیشتر از سالمندان به بازی فکری علاقه ندارد؛ و این استقبال از فناوری می‌تواند به نجات زندگی کمک کند.

به گزارش digitaltrends، ماه گذشته، یک زن از سیاتل نگران سلامتی مادرش، دنیس هولت ۸۰ ساله ساکن ایلینوی شد، زیرا نمره روزانه وردل خود را برای او پیامک نکرد. دختر و دوستانش با اداره پلیس محلی مادرش از سراسر کشور تماس گرفتند و افسران به خانه هولت رفتند تا متوجه شوند که او توسط مردی گروگان گرفته شده است. این بازی روزانه وردل با خانواده که از لحاظ جغرافیایی دور هستند توانست جان یک فرد مسن را نجات دهد.

          سالمندان بیش از هر زمان دیگری از فناوری هوشمند و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند

مطالعه ژانویه ۲۰۲۲ از گروه تحقیقاتی پیو نشان می‌دهد که ۶۱ درصد از سالمندان ۶۵ سال و بالاتر در سال ۲۰۲۱ گوشی هوشمند داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد که ۷۵ درصد از بزرگسالان در گروه سنی بالای ۶۵ سال از اینترنت استفاده می‌کنند، اما تنها ۴۵ درصد از آن‌ها از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با وجود این، ظهور گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی از سال ۲۰۰۰، استفاده از فناوری را در میان سالمندان چهار برابر افزایش داده است. اگرچه سالمندان برای ارتباط چهره به چهره ارزش قائل هستند، اما آن‌ها رشد کرده‌اند تا آیفون، سامسونگ گلکسی اس و تقریباً هر تلفن هوشمند دیگری را که می‌توانستند استفاده کنند. برای حفظ ارتباط با خانواده خود از طریق پیامک و رسانه‌های اجتماعی آن‌ها مجبور شدند تا استفاده از آن‌ها را یاد بگیرند.

اد ایوانز، مدیر عامل Consumer Cellular، این پدیده را به خوبی درک می‌کند. او می‌داند که برای افراد مهم است که به طور منظم با والدین و پدربزرگ و مادربزرگ سالخورده خود در تماس باشند، اما همچنین متوجه است که برخی از سالمندان از استفاده از فناوری که ممکن است به عنوان ابزار نظارتی برای کودکان بزرگسال و مراقبین آن‌ها عمل کند، عقب نشینی می‌کنند. با این حال، بسیاری از آن‌ها به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های لمسی به‌عنوان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط و بازی با خانواده‌هایشان، به‌ویژه Wordle، عادت کرده‌اند.

من فکر می‌کنم قطعه Wordle نمونه‌ای عالی است که نشان می‌دهد امروزه بازی برای گروه سنی سالمندان واقعاً بااهمیت است. آن‌ها از تبلت‌ها و آی‌پد‌ها و GrandPads و سایر دستگاه‌هایی که وجود دارند، استفاده می‌کنند و بازی می‌کنند و نتایج را به اشتراک می‌گذارند؛ و همانطور که آن‌ها این موارد را به اشتراک می‌گذارند، تمایل به ایجاد الگو‌هایی دارند که نشان می‌دهد همه چیز خوب است. آن‌ها در حال بازی هستند یا برای ما پیامک می‌فرستند. این‌ها همه چیز‌هایی هستند که به ما نشان می‌دهند که اوضاع به نوعی وضعیت موجود مطلوب است و نیازی نیست نگران آن‌ها باشیم. اما زمانی که در آن الگوی وقفه‌ای وجود دارد، داشتن نوعی راه یا وسیله برای رسیدن به جواب اتفاق خوبی است؟ "

          چگونه فناوری هوشمند از سالمندان محافظت می‌کند؟

در حالی که بسیار خوب است که سالمندان از فناوری لازم برای حفظ ارتباط با خانواده و دوستان خود استفاده کرده اند، اما باید تدابیری وجود داشته باشد که بتواند از گرفتار شدن آن‌ها در دام کلاهبرداران در هنگام برقراری تماس‌های ویدیویی و بازی‌های ویدیویی جلوگیری کند. یکی از چنین دستگاه‌هایی که این حفاظت‌ها را ارائه می‌دهد، GrandPad است که Consumer Cellular از سال ۲۰۱۸ توزیع کننده آن بوده است.

دستگاه GrandPad که تبلت اندرویدی برای سالمندان نامیده می‌شود، تنها تبلتی است که نمی‌توان آن را به طور کامل خریداری کرد. فقط از طریق اشتراکی که ماهانه ۴۰ دلار هزینه دارد می‌توان آن را دریافت کرد. به جای اتصال به اینترنت باز مانند سایر دستگاه ها، GrandPad به یک شبکه خصوصی از دوستان و خانواده قابل اعتمادی که برای دسترسی به دستگاه انتخاب شده اند متصل می‌شود. توسط یک سرپرست خانواده، ترجیحاً شخصی که GrandPad را خریداری کرده، مدیریت می‌شود تا از سالمندان در برابر هرزنامه و سایر فعالیت‌های ناخواسته، مانند کلاهبرداری‌های فیشینگ محافظت شود.

او گفت: "همه این‌ها محافظت شده است تا تنها راهی که کسی می‌تواند پیامک، تماس تلفنی یا ایمیلی را به آن دستگاه ارسال کند این است که آن شماره تلفن، ایمیل یا پیامک خاص به لیست امن اضافه شده باشد؛ بنابراین آن‌ها می‌دانند که وقتی در آن دستگاه پیامی دریافت می‌کنند از طرف دستگاه ایمن است، و فرد ارسال کننده کسی نیست که قصد کلاهبرداری از آن‌ها را داشته باشد."

ساعت هوشمند Care از Verizon همان شبکه ایمنی را ارائه می‌دهد. این ساعت هوشمند که در مراحل اولیه همه‌گیری کووید-۱۹ در آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد، به مراقبان اجازه می‌دهد تا حداکثر ۱۰ مخاطب مورد اعتماد، از جمله یک مخاطب اضطراری، را از طریق برنامه هوشمند Verizon Care برای لیست فراد مسن خود اضافه کنند. همچنین این ساعت مکان استفاده کننده را با مراقبان به اشتراک می‌گذارد و در صورت تصادف یا نیاز به کمک، یک دکمه SOS با یک لمس وجود دارد.

notification box