ایجاد یک مدل هوش مصنوعی با قابلیت تشخیص اختلالات روانی

یک مدل هوش مصنوعی که اختلالات روانی را از طریق پست‌های رسانه‌های اجتماعی تشخیص می‌دهد، ایجاد شد.

بر اساس یک مقاله دانشگاهی، محققان کالج دارتموث یک مدل هوش مصنوعی ایجاد کرده اند که می‌تواند برای پیش بینی اختلالات روانی با استفاده از داده‌های مکالمات در Reddit استفاده شود.

محققان در بیستمین کنفرانس بین‌المللی هوش وب و فناوری‌های هوشمند، مقاله‌ای را با عنوان "مدل‌سازی مبتنی بر هیجان اختلالات روانی در رسانه‌های اجتماعی" ارائه کردند.

بر اساس این مقاله تحقیقاتی، اکثر مدل‌های هوش مصنوعی موجود امروزی، بر اساس تحلیل روان‌زبانی محتوای متنی تولید شده توسط کاربر عمل می‌کنند، اما تحت تأثیر سوگیری موضوعی و میدانی قرار می‌گیرند.

اما مدل جدید این سوگیری‌های موضوعی خاص را با تکیه کامل به حالات احساسی، حذف می‌کند. برای آموزش این مدل، محققان دو مجموعه داده را بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹ جمع‌آوری کردند: اولین مجموعه، داده‌هایی از کاربرانی بود که به یکی از سه اختلال هیجانی افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی مبتلا بودند. دومین مجموعه داده مربوط به کاربران بدون اختلالات روانی شناخته شده بود.

اولین مجموعه داده‌ها بر اساس اختلالات روانی گزارش‌شده توسط خود فرد، جمع‌آوری شد، به‌عنوان مثال، محققان به دنبال کاربرانی بودند که پست‌ها یا نظراتی را ارسال می‌کردند که با اختلال دوقطبی، افسردگی و اضطراب مرتبط بود.

در مرحله بعد، محققان داده‌ها را به آموزش (۷۰ ٪)، تأیید (۱۵ ٪) و آزمایش (۱۵ ٪) تقسیم کردند و پس از آموزش مدل بر روی داده‌ها و سپس آزمایش آن، محققان دریافتند که مدل بازنمایی مبتنی بر احساسات که آن‌ها استفاده کردند، در پیش بینی اختلالات روانی دقیق‌تر است.

notification box