برنامه چین برای استفاده مجدد از موشک‌ های حامل فضانوردان

چین می‌ خواهد نسل جدید موشک‌ هایی که برای پرتاب فضانوردان استفاده می‌ شود، قابل استفاده مجدد باشند.

چین در حال برنامه‌ ریزی برای نسل بعدی موشک‌های پرتابگر سرنشین دار خود برای مأموریت‌های فضایی است؛ موشک‌هایی که گفته می‌شود فضانوردان را به ایستگاه فضایی چین و حتی ماه می‌فرستد و همچنین قابلیت استفاده مجدد دارد.

بر اساس گزارش اسپیس، این موشک جدید امکان پرتاب و استفاده مجدد از موشک‌ها در ماموریت‌هایی که برای ارسال فضانوردان یا محموله به ایستگاه فضایی جدید تیانگونگ چین استفاده می‌شوند را فراهم می‌کند. البته نسخه بزرگتر این برنامه به چین اجازه می‌دهد تا خدمه خود را به ماموریت‌های ماه نوردی و اعماق فضا بفرستد.

طبق گفته شرکت علوم و فناوری هوافضای چین، این پرتابگر همچنین قادر به حمل یک فضاپیمای جدید و بزرگتر از شنژو خواهد بود که در حال حاضر توسط اداره ملی فضایی چین برای مأموریت‌های سرنشین دار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این موشک در حال حاضر با نام «نسل جدید پرتابگر خدمه فضایی» شناخته می‌شود، در هنگام انجام عملیات مرحله اول موتور‌های خود را مجددا راه اندازی می‌کند تا به کاهش سرعت آن کمک کرده و از باله‌های شبکه برای هدایت استفاده می‌کند. این فرآیند دقیقا مانند موشک‌های فالکون ۹ است که توسط شرکت اسپیس ایکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمان دستیابی چین به موشک‌های قابل استفاده مجدد

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین، زمان آماده شدن این راکت را فاش نکرد، اما این آژانس به تازگی جزئیاتی را منتشر کرده که وظایف مهم آن‌ها را برای پنج سال آینده مشخص کرده است. این برنامه شامل استفاده از نسل جدید پرتابگر‌های چینی در ماموریت‌های سرنشین دار این کشور می‌شود.

چین در حال حاضر ماموریت‌های خدمه‌ای خود را با موشک Long March ۲F انجام می‌دهد که از ترکیبی خطرناک و گران قیمت برای تغذیه پیشرانه هایپرگالیک استفاده می‌کند. نسل جدید موشک‌های فضایی چین از سوخت نفت سفید تصفیه شده و اکسیژن مایع استفاده می‌کند.

notification box